Po operacji

W szpitalu

• Z reguły w szpitalu pozostajesz 1-2 doby. Jesteś pod stałą opieką lekarza i pielęgniarki. Otrzymujesz potrzebną ilość leków przeciwbólwych, tak abyś czuł się komfortowo.
  • W dniu wypisu otrzymasz 2 karty informacyjne (jedna dla Ciebie, druga dla Lekarza Rodzinnego), zwolnienie lekarskie i recepty. Na kartach wypisowych znajdują się wszystkie zalecenia pooperacyjne i termin wizyty kontrolnej.
  • Pierwsza kontrola następuje około dziesięć dni po operacji, wtedy też usuwamy szwy.

W domu

Pielęgnacja rany:

• Utrzymuj opatrunek czysty i suchy.
  • Zmieniaj opatrunek co 2-3 dni.
  • Możesz brać prysznic od 4-5 doby po operacji lecz staraj się nie zamoczyć opatruku.
    Jeżeli opatrunek będzie mokry to należy go zmienić.
  • Usunięcie szwów w 10 dobie po operacji.
  • Jeżeli zauważysz, że brzegi rany są zaczerwienione lub pogrubiałe skontaktuj się z lekarzem.

Leki przeciwbólowe:

• Przy wypisie ze szpitala dostaniesz receptę na leki przeciwbolowe z instrukcją jak je przyjmować. Pamietaj! Nie powinieneś czuć bólu, który uniemożliwia Ci normalne funkcjonowanie. Gdyby jednak ilość przyjmowanych leków była niewystarczająca skontaktuj się ze lekarzem.
  • Leki przeciwbólowe powinny być odstawiane stopniowo.
  • Niektóre leki przeciwbólowe uniemożliwiają prowadzenie samochodu i innych pojazdów. Zostaniesz o tym poinformowany.

Rehabilitacja:

• Nie leż i nie siedź. Rruszaj się.
  • Jeszcze przed operacją zostaniesz nauczony jak bezpiecznie wstawać z łóżka, schylać się, prawidłowo siedzieć oraz odpowiednio siadać i wstawać z krzesła. Wskazówki tutaj.
  • Codziennie chodź minimum 30 minut, wykonuj wszystkie codzienne czynności samodzielnie.
  • Rehabilitacja po operacji wymaga Twojego zaangażowania. Otrzymasz kompletny plan usprawniania do samodzielnej realizacji.
  • Zazwyczaj nie jest konieczne korzystanie z dodatkowej rehabilitacji (oddział, poradnia).

Praca zawodowa:

• Z reguły do pracy można wrócić w 6 tygodni po operacji.

Unikaj

• Jeżeli miałeś wykonane usztywnienie kręgosłupa NIE ZAŻYWAJ niesterydowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) przez okres 6 miesięcy po operacji.

Strona główna Dla pacjentów Informacje o operacji Zalecenia po operacji