Zasady MDT

Test i leczenie powtarzanym ruchami

Jednym z najważniejszych dokonań McKenziego jest sposób badania i leczenia nazwany testem powtarzanymi ruchami. Jest to wykonywanie ruchu w jednym kierunku, do końca zakresu ruchu i w konkretnej sekwencji. Na stojąco (pod obciążeniem) lub w pozycji leżącej (odciążenie). [Ronald Donelson]

Tylko test powtarzanymi ruchami miarodajnie określa reakcję uszkodzonej tkanki na określony ruch. Interpretacja pojedynczo wykonywanego ruchu może doprowadzić do postawienia błędnej diagnozy.

Przykład.

Pacjent z bólem krzyża lub rwą kulszową został poproszony o wykonanie pojedynczego przeprostu odcinka lędźwiowego. Efektem było nasilenie bólu kręgosłupa lędźwiowego.

Następnie ten sam pacjent został poproszony o kontynuowanie tego ruchu i wykonanie jeszcze 10-12 przeprostów. Efekt ruchu powtarzanego – zmniejszenie i eliminacja dolegliwości.

W pierwszym przypadku zostanie postawiona błędna diagnoza schorzenia stawów międzywyrostkowych i wprowadzone zostanie leczenie, które nie przyniesie oczekiwanego efektu.

W drugim przypadku diagnoza zostanie postawiona właściwie, a leczenie przyniesie szybką eliminację dolegliwości.

Preferencja kierunkowa

Pomimo, że metoda McKenziego zazwyczaj kojarzona jest z ruchem przeprostnym, to w leczeniu konkretnego pacjenta zawsze stosowany jest ruch przynoszący maksimum korzyści. W praktyce często wykorzystywany jest ruch przeprostny, ale może istnieć konieczność zastosowania innego kierunku. (rys. zgięcie na siedząco, rot. w zgięciu)

Znalezienie ruchu który centralizuje i zmniejsza lub eliminuje objawy jest jednoznaczne ze znalezieniem preferencji kierunkowej.

Centralizacja i peryferalizacja

Centralizacja i peryferalizacja to zjawiska dotyczące rozprzestrzeniania się objawów (bólu i objawów neurologicznych) opisane po raz pierwszy przez McKenziego.

Centralizacja

Jest to zjawisko wycofywania się objawów z kończyny i lokalizowanie w kręgosłupie. Centralizacja dotyczy zarówno bólu korzeniowego jak i somatycznego udzielonego. U pacjentów, u których wywołano centralizację, rokowanie jest pomyślne i w połączeniu z unikaniem ruchów niekorzystnych daje wysoki odsetek wyleczenia.

mckenzie

Peryferalizacja

Jest niekorzystnym zjawiskiem odwrotnym do centralizacji, polega na rozprzestrzenianiu się bólu i objawów neurologicznych obwodowo w stosunku do pierwotnego miejsca ich występowania. Wystąpienie peryferalizacji w trakcie leczenia wymaga weryfikacji sposobu postępowania: ponownej analizy czynności dnia codziennego wraz z kontrolą wykonywanego przez pacjenta ćwiczenia oraz powtórnego określenia preferencji kierunkowej. W pewnych przypadkach wystąpienie peryferalizacji może być powodem wdrożenia leczenia operacyjnego.

Progresja siły mechanicznej

Zasad dotycząca kolejnego stosowania siły mechanicznej podczas leczenia pacjenta. Pierwszym etapem jest pozycja statyczna, którą przyjmuje sam pacjent (np. leżenie w zadanej pozycji) następnie poprzez ruch własny i ruch z dociskiem, po mobilizacje i manipulacje – procedury wykonywane przez lekarza. Wydaje się, że leczenie operacyjne można uznać za „najwyższy stopień” progresji siły mechanicznej, który w ogóle można zastosować.

Edukacja, profilaktyka, zmiana nawyków.

Podstawą terapii bólu kręgosłupa wg McKenziego jest wyeliminowanie przyczyn choroby, a nie tylko bólu kręgosłupa. MDT jest leczeniem przyczynowym. Jednym z trzech celów leczenia pacjenta z dyskopatią jest zmniejszenie ryzyka nawrotu bólu krzyża w przyszłości.

Zmiana codziennych nawyków które doprowadzają do nawrotu choroby jest podstawą wyleczenia. Ból kręgosłupa jest problemem nawracającym, a pacjenci często znają przyczyny tych nawrotów: nagłe pochylenie się, podniesienie ciężaru, długotrwała jazda samochodem lub praca w przodopochyleniu – sprzątanie, praca w ogrodzie itp. W metodzie McKenziego wszyscy pacjenci edukowani są jak bezpiecznie wykonywać te z pozoru banalne czynności. Więcej...