Dyskopatia

Proces powstawania przepukliny dysku

Dyskopatia to mechaniczne uszkodzenie krążka międzykręgowego (dysku) przepuklina dysku. Najczęściej występuje w lędźwiowym odcinku kręgosłupa (ok. 70% wszystkich przypadków), rzadziej w odcinku szyjnym i najrzadziej w piersiowym odcinku kręgosłupa (ok. 5%).
Powstaje w wyniku urazu, najczęściej w wyniku wielokrotnie powtarzanych mikrourazów dysku, zazwyczaj są to nagłe zgięcia, podniesienie ciężaru lub długotrwała pozycja siedząca. Z powodu budowy anatomicznej samego krążka i zwyczajowych pozycji przyjmowanych przez człowieka (pozycje zgięciowe – praca w przodopochyleniu, siedzący tryb życia itp.) przeważnie dochodzi do uszkodzenia tylnej i tylnobocznej części pierścienia włóknistego, co prowadzi do uciśnięcia struktur nerwowych kręgosłupa. Powstaje rozerwanie pierścienia włóknistego – uszkodzenie wewnątrzdyskowe. Przez szczelinę w pierścieniu włóknistym wnika fragment jądra miażdżystego. Jest to przepuklina dysku.

Objawy

Pierwszym objawem dyskopatii jest ból pleców występujący nad uszkodzonym dyskiem, może on promieniować do boków, w kierunku pośladka (po stronie uszkodzenia) i czasem do uda.
Jeżeli dojdzie do ucisku korzeni w odcinku lędźwiowym powstaje ból o korzeniowej topografii czyli rwa kulszowa. Ból ten zgodny jest przeważnie z uszkodzonym poziomem. To znaczy że dyskopatia na poziomie L4/L5 zazwyczaj spowoduje podrażnienie korzenia L4, a dyskopatia L5/S1 nigdy nie da objawów korzeniowych L4. Bywa jednak, że przepuklina dysku L4/L5 podrażni korzeń L5 lub nawet S1.

Rwa kulszowa to ból promieniujący poprzez udo, podudzie do stopy. Ból ten jest z reguły jednostronny i mogą mu towarzyszyć objawy neurologiczne. Bardzo rzadko występują inne, poważne objawy np. zespół ogona końskiego.

Leczenie

Leczenie nieoperacyjne to kinezyterapia (ćwiczenia), leki przeciwbólowe, sterydowe oraz leki wspomagające regenerację korzeni nerwowych. Są to skuteczne i naukowo udokumentowane sposoby leczenia.  Nie jest zalecane stosowanie leków z grup NLPZ (niesterydowe leki przeciwzapalne). Wydłużają one lub uniemożliwiają zagojenie uszkodzonego dysku.

W przypadku braku powodzenia leczenia nieoperacyjnego konieczne jest zastosowanie operacji. Poniżej znajduje się wykaz najczęściej przez mnie stosowanych zabiegów operacyjnych:

• mikrodyscektomia, dyscektomia
  • hemilaminotomia, laminotomia
  • dyscektomia ze stabilizacją międzytrzonową (PLIF)

Operację przepukliny dysku wykonuję najczęściej z powodu braku poprawy po leczeniu zachowawczym oraz występowania narastających objawów neurologicznych (drętwienie, zaburzenie czucia, zmniejszenie siły mięśniowej).